onsdag 12 mars 2008

Houston we've got a problem, NOT!

När Yao Ming, eller Ming Yao som jag brukar kalla honom (vad är grejen med knäppkineser och att ha efternamnet först?!?!), drog på sig sin årliga långskada, som den här gången var säsongsavslutande, trodde jag att det var över för Houstonraketerna. Loppet var kört, boken var tillbakalämnad på biblioteket, den feta madame'n hade sjungit. För inte kunde väl Houston som knappt legat på slutspelsplats under hela säsongen kunna klara sig vidare till detta nyss nämnda slutspel UTAN deras bästa(!?) spelare i en benhård Western Conference?

Nu har dock dessa Rockets med Tracy McGrady i spetsen vunnit 19 raka matcher (12 med Ming Yao, 7 utan) och ligger nu trea i West och är bara en match efter divisionsrivalen San Antonio Kuk-Spurs. Och från att ha legat utanför slutspelsplatserna blir de nu utan Ming Yao och med en potentiell näst-bästa-rekord-brytande vinnarsvit nämnda i nästan samma andetag som Lakers, Celtics, Pistons och Kuk-Spurs som främsta utmanare om ligaguldet (fan vad ordet "ligaguld" inte kändes basket och NBA).

Och jag kan bara hålla med om att det är helt otroligt att McGrady och hans rövarband till medspelare har chans på den näst längsta vinstraden sedan Bucks 20 raka säsongen 70/71, OM de nu bara vinner inatt mot Atlanta och mot Charlotte på fredag. Men det ser väl mer än möjligt ut.

Dock är jag inte lika snabb på att kalla de för titelfavoriter för som jag och min vän och vapendragare Jakob pratade om häromdagen, säkert två dagar innan Tim Legler skrev detta på ESPN.com: "Of greater significance, let's jump ahead to next week, putting aside what happens in the next two games. Starting Sunday, the road ahead will bring some challenges, with five games against the Lakers, Celtics, Hornets, Warriors and Suns approaching.", så är det mycket möjligt att Rockets efter sin näst-bästa vinstrad på 21 förlorar 5 raka och sedan är i riskzonen att missa slutspelet, igen. (Om jag och Jakob skulle haft en notarie som hängde efter oss och skrev ner alla våra NBA-dialoger och sedan publicerade de här så skulle vi vara först med typ hälften av alla liknande tankar och funderingar istället för att som nu vara sjukt efter och sedan vara killarna som sa vi var först med allt, damn this lathet och notarielöshet)

Om detta skulle hända, att Rockets missar slutspel alltså (dock inte så troligt med tanke på hur berg-och-dal-banigt Denver spelat på sistone, R.I.P. slutspels-Denver), skulle de två lag med längst winning streaks den här säsongen missa slutspelet, nämligen Houston och Portland. Some weird shit up in dat! (Men som sagt är det inte så troligt.)

Vad som dock är troligt är att jag inatt sitter och håller tummarna för Houston trots att de spelar mot mina mini-favvisar Atlanta (som dessutom kämpar för en slutspelsplats), för är det nåt som jag tycker om så är det när rekord slås i bitar!

Inga kommentarer: