tisdag 13 mars 2007

Pasta Bargnani


Många var det som stod och gapade av förvåning vid förra årets NBA-draft när Toronto Raptors använde sitt, och hela draftens, förstaval på Andrea Bargnani. Själv var jag vid tillfället i USA på semester och många var det i press och teve som ifrågasatte den långe italienarens potential. Numera är det bara Bargnani själv som springer runt och gapar som ett fån (seriöst, har någon sett killen spela med munnen stängd nån gång?).

Med en centers kroppshydda, 213cm och 125kg, men med ett skott och en spelstil som mer liknar en small forward har han skapat stora problem för motståndarna, i alla fall nu på sistone. I början av säsongen hade han stora problem att anpassa sig till den amerikanska basketen, hamnade bland annat allt som oftast i foulproblem och fick därför spela väldigt sparsamt, men titta bara på hur han utvecklats statistiskt de senaste månaderna:

December: 27min - 12p - 4,9r - 38fg%
Januari: 27min - 11,1p - 3,6r - 41fg%
Februari: 28,6min - 14,3p - 3,9r - 50fg%
Mars: 29,6min - 14,8p - 5,2r - 40fg%
Hela säsongen: 24,8min - 11,4p - 3,9r - 42,5fg%

Med de siffrorna, som till exempel bättre än vad självaste översteführern Dirk Nowitzki mäktade med under sin rookie-säsong, är Andrea min favorit till att vinna rookie of the year. Om än i hård kamp med Portlands Brandon Roy.

Och med en förstaplats i Atlantic division, 5,5 matcher före tvåan New York, känns det som att Raptors är klara för slutspelet såvida ingenting oväntat händer. Väl där skulle det inte förvåna mig om Bargnani och company med Chris Bosh i spetsen kan gå så långt som till Conference finals, speciellt nu som Miami har skadeproblem.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså, visst har Andrea 3000 blivit klart bättre än tidigt på säsongen, och klart i klass med Brandon Roy, får han nog svårt att vinna, eftersom: Media gillar inte att erkänna att de suger, och att därför rösta på en kille de dissade tidigare vore att erkänna sitt misstag. Dessutom har Roy varit jämnare, sett till hela säsongen. Torontos fina spel kanske kan rädda Bargnani, eftersom lagframgångar brukar vara viktiga i alla möjliga sammanhang. Brandons lag har ju inte gåt bra direkt.

moses blackman sa...

precis. det är just det att toronto kommer vinna atlantic division som kommer avgöra till andys fördel.
i de flesta rankingsystemen leder roy fortfarande men jag tror portland kommer kasta in handduken snart och då kommer alla deras nummer att sjunka.