söndag 26 oktober 2008

50 orsaker varför HDB älskar NBA; Nr. 6

Orsak 6: Gotta be the shoesI samband med att mitt basketintresse började anta näst intill episka proportioner i mitten på 90-talet började jag även, såsom många andra basketfantaster, intressera mig för skor. Sedan dess har mitt skointresse också det eskalerat, även om det, precis som världsekonomin gjort den senaste tiden, genomgått en regression sedan toppnoteringen runt 2006 då jag jobbade som lagerchef på en skobutik i London.

Detta skointresse har inte bara lett till drivor av sneakers, främst av märket Nike, utan även en hel del mer eller mindre vettig fakta och kunskap i ämnet. För skor är nämligen så mycket mer än sportartiklar eller fashion för mig. Det är teknik, uppfinningsrikedom, färgkombinationer och estetik. Det är konst.

Mina första riktiga basketskor var ett par svart-vita Nikes som jag tyvärr både har tappat bort och glömt namnet på. Bra och fina var de däremot. Sedan dess har åtskilliga par basketskor kommit och gått.

Jag kommer ihåg det som igår när jag släntrade in på sneakers'n'stuff i Stokholm oc köpte ett par And1 Tochillin just som det tuffa streetballmärket hade kommit till Sverige. Några par And1's till blev det men oftast har jag hållt mig till min första kärlek Nike, varför jag idag har ett 40-tal par Nikes i olika färger och modeller liggandes hemma. Och än fler par skor är det som kommit och gått.

Ett tag hade jag som strategi att alltid välja basketskor med synliga luftkuddsdämpningar. Vad som oftast hände var nämligen att dessa luftkuddar efter ett par månaders hårt utnyttjande sprack varvid man kunde reklamera dosorna och få ett par helt box fresh tillbaka.

Allt som åren gått och veckopengar har bytts mot månadspengar som bytts mot lön och studiebidrag så har skoinköpen ökat markant. Nu har jag tre par basketskor som jag spelar med inomhus samt 3-4 par som jag använder utomhus. Utöver de har jag ett 30-tal som jag bara använder som vanliga sneakers. Det kan tyckas sjukt för många men för mig är det fullt normalt. För mig är det ingen fråga om masskonsumtion eller dylikt utan ett genuint intresse precis som andra intresserar sig för vin, snickeri eller bilar.

Och återigen så står NBA-basketen där att tacka. Tack NBA-basketen!

Inga kommentarer: