fredag 27 april 2007

Aparsel (slutspelsspoilers)


I den pågående matchserien mellan Denver och San Antonio får Tim Duncan och Denvers försvar mot honom den mesta uppmärksamheten. Detta är helt och fullt logiskt eftersom Duncan är Spurs största stjärna, med sina karaktäristiska 20-10 och där hans avsaknad av star quality just är hans star quality, och där nederlagstippade Denvers försvar förmodligen kommer vara det som make:ar eller break:ar dem.

När jag personligen följer de spännande slutspelsmatcherna lagen emellan är det dock en annan indikator som jag tittar på. Denna indikator och vågmästare för vilka som i slutänden står som segrare är argentiske Manu "Monkeybutt" Ginobili (ni som är bekanta med Pablo Fransiscos komik och har sett Manu snett bakifrån/uppifrån vet vad jag pratar om).

Manu, som jag egentligen gillar men som jag inte kan heja på eftersom han spelar i sug-jävla-kuk-Spurs, började säsongen i förstafemman (ST-ADSL-AGET-D-E-VI-SOM-E-D) men flyttades till bänken när Gregg Popovich kom på att den inte bestod av annat än tråk-försvarare och tråk-trepoängsskyttar. Sedan dess har han kommit in och dominerat när Tony Parker och Tim Duncan har blivit trötta eller kört fast. Till exempel så satte Ginobili 24 raka poäng i en match mot Atlanta i slutet av Februari. I första slutspelsmatchen mot Denver kom han dock verkligen till korta, satte bara 4 av 15 skott, och var tillsammans med en blek Tim Duncan anledningen till att Spurs förlorade.

Andra bullar blev det dock i den andra matchen.

Manu kom in efter att Spurs tagit ledningen och spelade som sitt gamla jag med dribblingar, finter och avslutningar mer aviga än om Kriss Kross hade vänt sina byxor ut-och-in och ställt sig på händer i Lustiga Husets spegelsal. Han slutade matchen med 17 poäng efter att ha satt hälften av sina skott från golvet och alla sina straffkast. Och eftersom Denver, tillsammans med de flesta andra lagen i NBA, saknar en bra match up med Ginobili, medan både Nene och Camby kan spela utmärkt mot Duncan, kommer Manu fortsätta ha sin vågmästarroll serien igenom.

Såvida inte Denver totalt stänger ned både Parker och Duncan i resterande matcher, men det tror inte ens jag som Denver-fantast är möjligt.

Inga kommentarer: