torsdag 5 april 2007

Just for kicks

Basketkulturen och sneakerkulturen har alltid gått hand-i-hand och har för mig varit två av mina största intressen under den senare halvan av mitt liv. Från stenålderns Converse Allstars till Blazers till Weapons till Pro Models till AF1:s till Jordans till Reebok Pumps till Fila till AND1:s till Lebrons och MELO:s till Starburys, listan kan göras om inte oändlig så i alla fall jättelång.

Marknadsdominansen har svängt fram och tillbaka genom åren men har de senaste 20-talet år alltmer fallit i Nikes händer. Det kändes ett tag på 90-talet som om sneakerindustrin snarare försökte bygga rymdskepp än basketskor men detta har den senaste tiden lyckligtvist förändrats.

Senaste trenden är istället enkla och stilrena skor i klassiska material och färger. Mycket uppskattat. Alltfler spelare i NBA har även börjat spela i retroutgåvor av äldre skor, t.ex. Josh Howard och Richard Hamilton som båda har den goda smaken att spela i Air Jordan 5:s.

Några av den senaste tidens bästa basketskoreleaser:

Adidas T-Mac 6: Adidas har sedan 70-talets dominans haft otroligt svårt att hävda sig när det gäller basketskor. Dessa, de senaste i raden Tracy McGrady-skor, tycker jag dock håller väldigt hög klass - för att vara en Adidas-sko. Fina linjer i klassiskt rött på svart och inte alltför mycket pråliga detaljer. I like.

Converse Wade 2.0: Converse hoppas att Dwayne Wade ska få fart på deras basketskoförsäljning igen. Och även om dessa inte höjer min puls alltför mycket tycker jag ändå att den mer strömlinjeformade utformningen, till skillnad från den första klumpfot-Wadeskon, är ett steg i rätt riktning.

Nike Air Force 25: Nikes klassiker och hela hiphopvärldens favvosko, Air Force 1, firar 25-årsjubileum och Nike firar det med att ge ut en av de bästa basketskorna på flera år.
Blandningen rena linjer/ny teknik i form av en överdel som inte bara stänker utan forsar av retrokänsla och den nya innovativa dämpningen i sulan är det klockrenaste Nike har gjort sedan Air Jordan XI.

Nike Air Force Formidable: När jag tidigare i år, efter att ha hjälpt till att marknadsföra basketballshop.com på Gothia Baskets hemmamatcher, fick välja ett par skor gratis lade jag det här ägget i min korg. Gillar verkligen den här retro-looken anno 1990 och det tuffa materialet ger skon en härlig streetkänsla. Mer sånt vill vi ha.

Air Jordan XXII: Sist men inte minst har vi den 22:a upplagan av Nikes flaggskeppssko Air Jordan. Utan Jordan-linjen hade förmodligen Nike inte varit där de är idag. De senaste utgåvorna, från Jordan 15 och framåt, har tyvärr sakta men säkert blivit sämre och sämre. Därför är det oerhört roligt för oss sneakerentusiaster att saker och ting börjar gå mot den ljusa sidan igen. Som en blandning av Jordan 3 och 12 är dessa nog de bästa Jordans sedan den Ferrari-inspirerade Jordan 14. De borde bara ha skippat camoflauget på hälen.

Slutligen vill jag bara tipsa om att Stephon Marburys egna skomärke Starbury, som jag skrivit om här, just har släppt nya modeller + att de har kontrakterat Chicago Bulls Ben Wallace. Men för mer information och bilder angående dessa skor tycker jag att ni ska kolla in deras hemsida: Starbury.com



Ps. Och för alla er som undrar varför jag inte tagit med Lebron och hans skor så är det helt enkelt för att hans nya skor är fula (tyckte jävligt mycket om de förra dock, Zoom Lebron III). Fast hans reklamerfilmer är kula. Kanonkula. Ds.

Inga kommentarer: